IoC Inversion of Control nedir ?

IoC den önce gerilere gidip Dependency Injection'ın tanımınada değinelim. Dependency Injection kısaca "bağımlılıkların  loose coupled yani gevşek bağlı bir şekilde dışarıdan enjecte edilmesi" şeklinde tanımlayabiliriz.

Inversion of Control (IoC) ise bir yazılım tasarım prensibidir ve basit tabiriyle nesnelerin uygulama boyunca ki yaşam döngüsünden sorumludur diyebiliriz. Uygulama içerisinde kullanılan objelerin instance'larının yönetimi sağlar ve bağımlılığı en aza indirgemeyi amaçlar. 

Container program içerisinde request edilen nesneleri abstraction'lara bağlı tutarak otomatik olarak oluşturan ve bağımlılıklarını inject eden bir framework diyebiliriz. Oluşturmuş olduğu bu nesneleri kendi içerisinde yönetimini yaparak tekrardan ihtiyaç duyulduğunda yeni bir instance oluşturmak yerine mevcut olan nesneyi atar.

IoC daha kolay test edilebilir loose coupling dediğimiz gevşek bağlı ve reusable bir yazılım desene oluşturmamızı sağlar.

IoC ilk başlarda implementasyonundan dolayı zor ve karmaşık gibi görünsede geliştirme yaptıkça ve sağladığı kolaylıkları fark ettikçe hayran kalınacak bir yazılım tasarım prensibidir. Basitçe işleyişini anlatmak gerekirse; soyut tiplerin hangi somut tipler tarafından register edildiği bilgisini tutar. Uygulama içerisinde container'dan abstract bir nesne talebinde bulursunuz ve size register bilgisinde tanımlı olan concrete type'ın instance'ını oluşturup verir. Bir tür object factory olarak düşünebilirsiniz.

IoC için kullanılabilecek çeşitli kütüphaneler bulunmakta. Bunlardan en popüler olanlarını ;

şeklinde sıralayabiliriz. Bu kütüphaneleri kullanmayıp kendi IoC infrastructure'ınızıda yaratabilirsiniz ancak instance yönetimi dışında bu kütüphanelerin sağladığı aspect oriented özellikleri de hayli önemli bir diğer özelliktir. 

Framework ler arasından en performanslı olan hangisi sorusunu soracak olursak internette araştırırken bir benchmark testine denk geldim ve aşağıdaki koşullar sağlanarak yapılan benchmark sonucuna göz atalım.

Test Verisi

  • 8 levels of depth for the dependency tree
  • 100 types per level
  • Between 0 and 8 dependencies for each type (excluding level 0)
  • 1 in 5 types are registered as singleton (20%)

 

Sonuç

Container 2012 Version 2012 Time Elapsed (Sec) 2014 Version Time Elapsed (Sec)
Ninject 3.0.1.10 31.29 3.2.2.0 30.84
StructureMap 2.6.2 1.98 3.1.4.143 1.95
Autofac 2.6.3.862 5.56 3.5.2 5.19
Castle Windsor 3.1.0 5.47 3.3.0 5.59
Unity 2.1.505.2 7.76 3.5.1404.0 3.71
SimpleInjector 1.5.0.12199 34.43 2.5.2 48.01
Dynamo 3.0.0.1 Fail 3.0.2 Fail
Hiro 1.0.2 Fail 1.0.2 Fail

 

Görüldüğü üzre StructureMap bütün 800 tipi register ve resolve etmede en hızlı olan ancak en çok kullanılan olarak bakacak olursak Castle Windsor galip geliyor. Unity'nin de son sürümüyle birlikte bugün itibariyle en hızlı olan IoC framework'ü olduğu söylenmekte.

IoC ile ilgili bugünlük bu kadar diyelim gelecek yazılarımızda seçtiğimiz bir IoC framework'ünü kullanarak örnek projeler geliştiriyor olacağız.

Comments (1) -

  • Merhaba. Okuduğum en yalın en anlaşılır açıklamaydı. Teşekkürler.

Add comment