Caner Tosuner

Leave your code better than you found it

Dependency Inversion Principle

SOLID prensipleri yazı serisinde son prensip olan SOLID'in "D" si Dependency Inversion prensibine gelmiş bulunuyoruz. Türkçe anlamını her ne kadar beğenmiyor olsam da atalarımız "Bağlılığı Tersine Çevirme Prensibi" olarak çevirmişler.

Bu prensip bizlere OOP yaparken şu 2 kurala uymamız gerektiğini söylüyor;

  • Üst seviye (High-Level) sınıflar alt seviye (Low-Level) sınıflara bağlı olmamalıdır, aralarındaki ilişki abstraction veya interface kullanarak sağlanmalıdır,
  • Abstraction detaylara bağlı olmamalıdır, aksine detaylar abstraction'lara bağlı olmalıdır.

Birçok projede malesef üst seviye sınıflar alt seviye sınıflara bağlıdır ve bu sınıflarda bir değişiklik yapmak istediğimizde başımıza onlarca iş açabilmektedir çünkü alt sınıfta yapılan bu değişiklik üstü sınıfıda etkileyebilir ve üst sınıfların etkilenmesi de projenizdeki bütün yapının etkilenmesi neden olabilir. Bu durum aynı zamanda reusability yani tekrar kullanılabilirlik durumuna engeller. İşte bu karmaşayı ortadan kaldırmak için Dependency Inversion prensibi ortaya çıkmıştır ve üsttede belirttiğim gibi modulleri birbirinden soyutlamamız gerekir. SOLID Nedir makalesinde verdiğim örnekte olduğu gibi gözlüğünüz var ve camlarını değiştirmek istediniz gittiniz gözlükçüye adam dediki "Bu camların değişmesi için gözlüğünde değişmesi gerek..." saçma dimi :) işte bazen bu prensibe uymazsak gözlük örneğinde olduğu gibi enteresan sorunlar başımıza gelebilir. 

Örnek bir case üzerinden ilerleyelim. LogManager adında bir class'ımız olsun ve bu class'ın Log() isminde bir metodu ve bu metod çağrıldığında FileLogger() objesine ait olan Log() metodu çağrılsın ve FileLog işlemini yapsın.

	public class FileLogger  
	{
		public string Message { get; set; }
		public void Log()
		{
			//File Log
		}
	}

	public class DBLogger  
	{
		public string Message { get; set; }		
		public void Log()
		{
			//Database Log
		}
	}

	public class LogManager  
	{
		private FileLogger _file;
		private DBLogger _db;
		
		public LogManager()
		{
			_file = new FileLogger();
			_db = new DBLogger();
		}
	
		public void Log()
		{
			_file.Log();
			_db.Log();
		}
	}

Yukarıda görüldüğü gibi LogManager üst seviye class'ımız ve tam da Dependency Inversion prensibine ters olarak FileLogger ve DBLogger class'larına yani alt seviye class'lara bağlı. DIP bize bu gibi alt-üst seviye sınıf ilişkilerini abstraction veya interface'ler kullanarak kurmamızı söylüyor ancak durum şuan bunun tam tersi ve yarın bir gün yöneticiniz geldi dedi ki "bundan sonra uygulama Log'ları EventLog'a da yazdırılacak". Bunun için gidip aynen File-DB Logger class'larında olduğu gibi EventLogger adında bir class tanımlayıp LogManager() içerisinde aynı işlemleri yapmak heralde istediğimiz bir çözüm değildir ki bu LogManger class'ına extra bir nesneye daha bağlı hale getirir. Hedefimiz LogManager class'ını olabildiğince nesne bağımsız hale getirmek.

 

Bunun için ilk olarak ILogger adında bir interface tanımlayalım ve FileLogger & DBLogger class'larını bu interface'den implement edelim.

	public interface ILogger  
	{
		void Log();
	}

	public class FileLogger : ILogger
	{
		public string Message { get; set; }
		public void Log()
		{
			//File Log
		}
	}

	public class DBLogger : ILogger
	{
		public string Message { get; set; }
		
		public void Log()
		{
			//Database Log
		}
	}

Ve son olarak da LogManager class'ını sadece ILogger interface'ine bağlı hale getirmek kalıyor. Böylelikle ILogger'den implement olmuş bütün class'lar LogManager tarafından kullanılabilecektir.

	public class LogManager 
	{
		private ILogger _logger;
		public LogManager(ILogger logger)
		{
			_logger = logger;
		}
	
		public void Log()
		{
			_logger.Log();
		}
	}

Bu refactoring işlemlerini yaptıktan sonra artık LogManager class'ı Dependency Inversion prensibine uygun hale gelmiştir yani alt seviye sınıflara bağlı değildir aradaki ilişki interface kullanarak sağlanmıştır. 

LogManager class'ının kullanım şekli ise aşağıdaki gibidir.

	public static void Main()
	{
		var dbLogger = new DBLogger();
		dbLogger.Message = "Test 123";
		
		var manager = new LogManager(dbLogger);
		manager.Log();
	}

Özetle; yaptığımız refactoring işlemiyle birlikte DIP'nin söylediği gibi high-level ve low-level sınıfları abstraction'lara bağlı hale getirdik.

Bu yazımızla beraber SOLID prensiplerinin sonuna gelmiş bulunuyoruz. Umarım faydalı bir yazı serisi olmuştur, soru, yorum veya eleştirilere açığımdır :) hope to keep in touch

Yorumlar (1) -

  • murat

    14.10.2018 23:48:26 | Yanıtla

    hocam emeğinize sağlık solid hakkında güzel bir yazı dizisi olmuş.

Yorum ekle

Loading